onsdag

Ord för dagen den 28 mars - Lukas 19

FÖRVALTARSKAP

Bibelläsning: Lukasevangeliet 19 
"Den förste kom och sade: Herre, ditt pund har gett tio pund till. Då sade kungen: Bra, du gode tjänare. Eftersom du har varit trogen i det minsta skall du härska över tio städer." (Luk. 19:16-17 FB)

Jesus berättar här liknelsen om punden. Det handlar om hur vi förvaltar det som vi har fått att förvalta.

Det handlar om hur vi förvaltar våra förmågor. Vad gör vi med de förmågor vi fått? Investerar vi vårt kunnande och vår erfarenhet så att det kan bära frukt i Guds rike?

Det handlar om vår tid. Förvaltar vi vår tid så att det kan bära frukt i Guds rike?

Det handlar om våra materiella resurser. Allting vi har och äger är egentligen bara sådant som vi fått att förvalta en tid. Då vi inte finns längre tar någon annan över förvaltarskapet över det. Förvaltar vi våra pengar, hus, bil så att det bär frukt i Guds rike?

Ställ dessa frågor till dig själv inför Gud. Skriv ned de svar du upplever att du får. Handla sedan därefter.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur ska jag på bästa sätt förvalta denna dag.

Översikt - Kommentar - Till eftertanke

Det handlar om förvaltarskap
Det avgörande är inte hur mycket vi har fått att förvalta, utan vad vi gör med det vi har fått. Det är lätt att se med avund på dem som har fått mer än jag, men jag är inte ansvarig för det. Jag ansvarar bara för hur jag förvaltar det jag fått.
Till eftertanke:
Vad menar Jesus då han säger: "Var och en som har skall få, men den som inget har, från honom skall tas också det han har." (vers26)

Bundna resurser
Det stod ett åsneföl i byn som Herren behövde. Men det var bundet. Någon måste gå och lösa ut de resurser Herren vill använda. (vers 30-31).
Till eftertanke:
Vilka bundna resurser kan jag vara med att frigöra för Guds rike? Tid? Pengar? Mina naturlia gåvor? Mig själv?
Hur kan jag uppmuntra andra att frigöra resurser de kan bidra med?

Om du hade förstått
Jesus gråter över människorna i Jerusalem (vers 42). De hade inte förstått de möjligheter som fanns färdiga för dem. De hade inte förstått den besökelsetid som de just levde i (vers 44).
Jesus säger samma sak till sina lärjungar då de gick över fälten och trodde att det var fyra månader kvar till skördetiden. Jesus måste be dem lyfta sin blick och se och förstå att det var nu som skörden var klar för bärgning (Joh 4:35).
Man talar ibland om momentum. Det betyder att det finns tillfällen där något är möjligt som kanske inte alls skulle fungera i en annan tid eller situation. Det kan finnas dörrar som kan vara öppna för oss under en viss period. Tillfällen som inte kommer igen om vi missar dem.
Till eftertanke:
Hur ska vi kunna vara uppmärksamma och beredda så att vi inte missar dessa gudagivna tillfällen?

Hänger du vid Jesu läppar?
Det finns ett ovanligt uttryck i kapitlets sista vers. "Ty allt folket hängde vid hans läppar och lyssnade ivrigt" (vers 48). Folket var ivriga att inte missa ett enda ord som utgick ur Jesu mun, så de "hängde vid hans läppar".
Till eftertanke:
Är du ivrig att ta emot det som kommer ifrån Guds läppar? Hur kan du tillämpa detta uttryck då du läser Guds ord?
Vad kommer ut ur sina läppar? Är det något som är värt att hänga vid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar