måndag

Ord för dagen den 22 januari - Matteus 16

VEM ÄR JESUS FÖR MIG

Bibelläsning: Matteusevangeliet 16
"De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son." (Matt 16:14-16 FB)

Vem är Jesus? Den frågan ställs i dagens bibelverser. Det fanns många svar redan då, och ännu fler kanske det finns idag. Många är villiga att acceptera Jesus som en god man, ett föredöme eller en profet. Men han påstår själv att han är Guds son. Om han inte är det som han påstår sig vara, är han varken en god man eller ett föredöme.

Försök att formulera ditt svar på följande två frågor:
-Vem är Jesus för mig?
-Vem vill Jesus vara för mig?


--> Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus är Herre över mitt liv

******************************
Översikt/kommentar

Vers 1-4 Tidens tecken
De skriftlärda ber att Jesus ska visa dem ett tecken. Jesus går till rätta med dem för att de inte kan tyda tidens tecken. Jesus förväntade sig att de skulle kunna tyda tidens tecken. Kan vi det idag?

Vers 5-12 Glömt att ta med sig bröd
Lärjungarna hade varit med om två stora mirakel. Först var det fem bröd och två fiskar som räckte att mätta femtusen män förutom kvinnor och barn. Det blev till och med tolv korgar med mat över (Matt 14).
   Sedan var det sju bröd och några fiskar som räckte att mätta fyra tusen männ förutom kvinnor och barn. Det blev till och med sju korgar fulla med överblivna stycken (Matt 15).
   Nu sitter lärjungarna i båten på väg hem från mötet och klagar på att de inte har något att äta. Nu blir Jesus besviken på sina lärjungar och utropar "Förstår ni ingenting?" (vers 9). Skulle inte Jesus, som kunde mätta tusentals människor med nänstan ingen mat alls, kunna sörja för tolv hungriga lärjungar i en båt?

Vers 13-20 Vem säger ni att jag är?
Jesus frågar lärjungarna om vem folk tror han är. Efter en del svar frågar Jesus lärjungarna: "Vem säger ni att jag är?"
Petrus svarade då "Du är Messias, den levande Gudens Son."  Petrus svar var ingenting han hade tänkt ut själv. det var något som Gud i den stunden uppenbarade för honom. Jesus säger ju själv om Petrus svar: "Kött och blod har inte uppenbarat det för dig, utan min Fader som är i himlen."
Det är på den grunden Gud bygger sin församling på jorden. Inte på en människa, utan på en gudomlig uppenbarelse om vem Jesus är.
Till eftertanke:
Vad menar Jesus då han säger: "Jag skall ge dig himmelrikets nycklar...."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar