söndag

Ord för dagen den 21 januari - Matteus 15

"DIN TRO ÄR STOR. DET SKALL BLI SOM DU VILL!

Bibelläsning: Matteus 15: 
"Då svarade Jesus henne: "Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill." Och från det ögonblicket var hennes dotter botad." (Matt 15:28 FB)

Ännu en gång i Matteusevangeliet betonar Jesus betydelsen av vår tro. Först är Jesus motvillig till att kommunicera med kvinnan, men kvinnans trosvisshet och enträgenhet får Jesus att agera och säga: "Det får bli som du vill".

Det ser ut som om vår tro är med och förlöser det som finns hos Gud.

-Herre, ge mig en större tro. En tro som får vara med och förlösa det som finns hos dig.


-->  Mannakorn att tugga på under dagen: Din tro är stor. Det ska bli som du vill (vers 28). Kan Jesus säga samma sak till mig som till den kananeiska kvinnan?

****************************
Översikt/kommentar

Vers 1-20 Guds bud eller människors regler?
Det finns mycket som är bra med traditioner. Men vi kan ha så lätt att styras av vårt sätt att göra saker på, vad vi anser vara rätt, våra traditioner, att vi sätter det högre än vad Gud säger.
   Fariséerna tog illa vid sig (vers 12). Målet är inte att människor ska ta illa vid sig, men kan det vara så att vi ibland är så rädda att folk ska ta illa vid sig att vi undanhåller sanningen?

Vers 21-28 "Din tro är stark"
Här ser vi det igen. Det är ett tema som går igen. Vår tro har en stor betydelse för att Guds kraft ska bryta igenom. Här är de exempel ifrån Matteus evangelium som vi mött hittills:
- "Gå, som du tror skall det ske dig" (Matt 8:13)
- "Din tro har frälst dig" (Matt 9,22)
- "Som ni tror skall det ske med er" (Matt 9:29)
- "Och han gjorde inga kraftgärningar där. eftersom de inte trodde" (Matt 13:58)
- "Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill" (Matt 15:28)

Vers 29-31 Jesus botar sjuka

Vers 32-39 Mat åt fyra tusen
Här händer det igen. Mötet är långt och människor börjar bli hungriga. I kapitel 14 var det fem tusen män, förutom kvinnor och barn. Här är det fyra tusen män, förutom kvinnor och barn.
Det ser ut som om lärjungarna inte hade lärt någonting från det första mötet. Lärjungarna ser bara till det som syns och kan räknas. De ber Jesus skicka iväg folket så de kan skaffa sig mat själva. Lärjungarna ser ingen annan lösning, trots det stora under de fick uppleva i förra mötet. De säger "Varifrån skall vi få så mycket bröd här i ödemarken?"
   Jesus frågar hur mycket mat lärjungarna hade och ber dem ge maten till honom. Jesus välsignar maten och då alla hade ätit sig mätta stod det sju fulla korgar fulla med mat som ingen orkade äta. De sju korgarna står som ett vittnesbörd om vem Jesus är: Överflödets Gud!
   Igen sker undret i lärjungarnas händer. Jesus tar de sju bröden och fiskarna, ber bordsbönen och ger dem (=sju bröd och några fiskar) tillbaka till lärjungarna, och lärjungarna gav åt folket (vers 36).

Till eftertanke:
Då vi läser dagens bibelläsning gör vi det för lätt för oss själva om vi pekar finger åt fariseerna som bröt mot Guds lag för att upprätthålla sina traditioner. Men hur är det med dig och mig, våra kyrkor och Kyrkan i stort? Har vi traditioner, läror eller doktriner i kyrkan som är människoverk och som kan bli ett hinder i vår relation till Gud?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar