onsdag

Ord för dagen den 24 oktober - Hebreerbrevet 9

PLOCKA MANNA - Heb 9

Bibelläsning: Hebreerbrevet 9
"Bakom den andra förlåten fanns ett rum som kallades det allra heligaste. Dit hörde det förgyllda rökelsealtaret och förbundsarken, som på alla sidor var överdragen med guld. I den fanns en guldkruka med mannat, Arons stav som hade grönskat och förbundets tavlor." (Hebr 9:3-4 FB)

Då Israels barn gick genom öknen på väg mot det förlovade landet, fick de för varje dag en portion manna för att överleva. På samma sätt behöver den kristne ett dagligt tilltal från Bibeln, ett "mannakorn", för att kunna överleva som kristen.

I Templet fanns mannakornen förvarade i det allra innersta rummet. Vi kristna är enligt Bibeln Guds Tempel på jorden. Längst inne i vårt innersta ska vi bära med oss ord från Gud, att leva av för varje dag.

Så här kan du hämta ditt dagliga manna:
Läs ett kapitel av Bibeln varje dag. Hitta en speciell vers, mening eller ord som talar till dig. Det kan vara en förmaning, ett löfte, en bön eller något annat. Ibland kan du behöva läsa kapitlet flera gånger för att hitta ditt personliga manna.

Då du har hittat ditt dagliga manna, kan du ta det med dig ut i dagen. Ta fram det och repetera det flera gånger och förvara det längst därinne i ditt hjärta. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag gömmer ditt ord i mitt hjärta


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE


Kraften i Jesu blod
Resultatet av Jesu enastående person och enastående tjänst är att Jesus har förlöst ett enastående arv (v.1517). Det arv det talas om här är inte bara livet efter döden, utan framför allt ett liv före döden. Ett arv som gäller för oss här och nu. Kraften i ett testamente blir förlöst i det ögonblick den som upprättat testamentet dör (v.16-17).


ÖVERSIKT

Vers 1-10

Gudstjänsten i det gamla förbundet. Tabernaklets uppbyggnad. Offertjänsten i tabernaklet. Föreskrifter för rening.
 

Vers 11-28
Karften i Jesu blod. Kristi tjänst som överstepräst. Vårt eviga arv. Jesus ska komma tillbaka.


KOMMENTAR

Vers 1-10 Tabernaklet
Gudstjänsten i det gamla förbundet Tabernaklet var indelat i tre avdelningar: Förgården med offeraltaret och reningskaret. Det heliga, dit bara prästerna hade tillgång

Det allraheligaste, det inre rummet. Dit fick bara översteprästen gå in en gång om året. Mellan det heliga och det allraheligaste fanns förlåten, en tjock tygvävnad som skiljde de båda rummen åt.  

Vers 11-28 Kraften i Jesu blod 
I de sju första kapitlen i hebreerbrevet ligger huvudvikten på det enastående med Jesu person. Det talas om hur mycket större Jesus är än alla andra. Från och med åttonde kapitlet flyttas huvudvikten från Jesu enastående person till Jesu enastående tjänst.

I kapitel åtta talas det om att
- Jesu prästtjänst står mycket högre än alla jordiska prästtjänster
- det nya förbundet, som är resultatet av Jesu prästtjänst, är mycket större än det gamla förbundet

I kapitel nio och fram till 10:18 talas det om -hur mycket större Jesu offer är jämfört med alla offer i det gamla förbundet -hur mycket större frälsande och renande kraft det finns i Jesu blod jämfört med blodet från bockar och oxar

Resultatet av Jesu enastående person och enastående tjänst är att Jesus har förlöst ett enastående arv (vers 15-17). Det arv det talas om här är inte bara livet efter döden, utan framför allt ett liv före döden. Ett arv som gäller för oss här och nu. Kraften i ett testamente blir förlöst i det ögonblick den som upprättat testamentet dör (vers 16-17).

Jesus har dött, en gång för alla. Arvet är förlöst. Du tillhör arvtagarna. Du är rik!


TILL EFTERTANKE OCH SAMTAL


Vers 1-9
1/ Försök att finna information om de olika sakerna som hör ihop med tabernaklet och vilken funktion de hade i det gamla förbundet.
2/ Vilken funktion hade blodet det i det gamla förbundet?
(- vers 7 - den första påsken (2 Mos 12) - Försoningsdagen (3 Mos 16)  

v.11-28
3/Vilken funktion har blodet enligt vers 12? Vad innebär det?
4/Vilken funktion har blodet enligt vers 14? Vad innebär det?
5/Vilken funktion har blodet enligt vers 18 och v.20? Vad innebär det?  
6/Vilken funktion har blodet enligt vers 22? Vad innebär det? (Jämför 1 Joh 1:9)
7/Vilka saker i arvet är det som blir förlöst för oss genom Jesu död och uppståndelse? (Se också Ef 1:3-14)
8/Vilket framtidshopp presenteras i v.28? 

Vers för eftertanke och memorering: "Men nu har Kristus kommit som överstepräst för det goda som vi äger" (vers 11
)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar