tisdag

Ord för dagen den 23 oktober - Hebreerbrevet 8

VAD FINNS I DITT HJÄRTA? - Heb 8

Bibelläsning: Hebreerbrevet 8

"Detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och skriva dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk." (Hebr 8:10 FB)



Det som finns i våra hjärtan påverkar i stor utsträckning hur vi lever. Vårt hjärta kan vara fyllt av många negativa saker som kan förstöra både vårt eget och andras liv: bitterhet, hat, hämndbegär, avundsjuka.

Men vårt hjärta kan också vara fyllt av det som är gott. Gud vill att hans folk ska ha Guds ord skrivet i sina hjärtan. Guds ord är uttrycket för vad Gud tänker.

Om vårt hjärta är fyllt av det som är gott kommer det att välsigna inte bara oss själva, utan också de människor som vi möter.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad vill Gud skriva i mitt hjärta idag?
ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE 

Ett bättre förbund
Hebreerbrevets författare talar om ett bättre förbund (7:22 och 8:6) som bygger på starkare löften (8:6) och citerar Jeremia som profeterade om att Herren i framtiden skull sluta ett nytt förbund med sitt folk. 
   Det nya förbundet ska inte vara som det gamla, där lagen var huggen i sten, utan Herren ska lägga sina lagar i folkets sinnen och rista dem i deras hjärtan (8:10)


ÖVERSIKT

Vers 1-5
Huvudpunkten är att Jesus är på tronen. Prästtjänsten i templet och i himlen.
 
Vers 6-8
Ett bättre förbund som vilar på starkare löften.

Vers 8-12
Citat från Jeremia 31:31-34 om det nya förbundet som skulle komma.

Vers 13
Det gamla förbundet är föråldrat.


KOMMENTAR

Vers 1-5 Huvudpunkten
Huvudpunkten i hebreerbrevet är att Jesus är upphöjd till tronen i himlen och sitter på Faderns högra sida. Denna huvudsak innebär:
- att Jesu prästadöme står långt högre än alla tidigare jordiska prästadömen. De var bara en skugga, en förebild, på det som skulle komma (vers 5)
- att Jesus har besegrat döden och djävulen (Heb 2:14-15) och befriat alla dem som var slavar under fruktan för döden
- att Jesus är den som bringar evig frälsning (Heb 5:9)
- att Jesus har burit fram ett fullkomligt, slutligt offer, en gång för alla (Heb    7:27)
- att Jesus har utöst den Helige Andes kraft över oss (Apg 2:33)
- att Jesus lever för alltid och ber för oss (Heb 7:25) På grund av allt detta är Jesu upphöjelse på tronen huvudpunkten. Och då vi upphöjer Jesus och sätter honom på tronen också i våra liv, får vi uppleva kraften av hans fullbordade verk; vi får smaka den kommande världens krafter (Heb 6:5)  

Vers 8-12 Det nya förbundet 
Gud har talat många gånger och på många sätt genom profeterna (Heb 1:1). En av de saker han talade om genom profeterna var det nya förbundet som skulle komma.

Jeremia profeterade många hundra år före Kristus om att det gamla förbundet skulle ta slut och att det skulle komma ett nytt och bättre förbund. Det gamla förbundet hade gett levnadsregler, men det hade inte gett kraften att följa dem.

Det nya förbundet skulle bygga på uppståndelsekraften, där Jesu liv skulle kunna uppstå i varje människa som var villig att ta emot honom. Lagen skulle inte längre vara något förstelnat, utanför människan, som var skrivet på sten. Lagen, Guds vilja, skulle komma inifrån, från vårt inre, som ett resultat av vår gemenskap med Gud och att vi skulle låta Gud forma oss efter Hans plan (Joh 7:38).  

Vers 13 Det gamla förbundet är föråldrat
Slutsumman på kapitel åtta blir att lagen, mina egna ansträngningar och prestationer, inte längre är en väg som för mig fram till Guds tron. Lagens förbund är föråldrat.

Guds tron heter nu nådens tron (Heb 4:16) för att göra tydligt att frälsningen nu inte är beroende av vad jag har gjort, utan är beroende av vad Han har gjort (Ef 2:8-9). Och det Han har gjort är tillräckligt för var och en som tror och vill ta emot det.   


TILL EFTERTANKE OCH SAMTAL 

Vers 1-5
1/ Gå igenom de olika resultaten av Jesu upphöjelse som finns i kommentaren till detta kapitel. Villa av dess har direkt betydelse för mitt liv som kristen? På vilket sätt påverkar de våra liv?  

Vers 6-8
2/ På vilka sätt är det nya förbundet bättre?  
3/ Vad är det för bättre löften som det nya förbundet bygger på?  

Vers 8-12
4/ Skriv upp alla kännetecken på det nya förbundet som du kan finna i verserna 8-12.  
5/ Varför vill Gud skriva lagen i våra hjärtan? Vilka resultat får det för oss? Vilka resultat får det för andra människor som vi möter? (jämför 2 Kor 3:2-6)   6/ På vilka sätt kan Gud skriva i våra hjärtan?  

Vers 13
7/ I det nya förbundet är det inte längre våra prestationer som gör oss godkända inför Gud. Vad betyder det? Har vi lätt att falla tillbaka i ”laggärningar”? (jämför Gal 3:1-5 och Rom 10:1-4)  

Vers för eftertanke och memorering: "Jag skall förlåta dem deras orättfärdighet, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg" vers 12



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar