fredag

Ord för dagen den 24 augusti - Psalm 101 och 102

NÅD OCH RÄTT - Psalm 101

Dagens bibelläsning: Psalm 101
"Om nåd och rätt vill jag sjunga, dig, Herre, vill jag lovprisa." (Ps 101:1 FB)
Psalm 101 uttrycker en djup längtan efter att leva rätt. En längtan efter ett rent liv. En längtan efter:
-att föra en fullkomlig vandel (vers2)
-att inte vända sitt öga till det onda (vers3)
-att inte handla trolöst (vers 3)
-att inte ha ett falskt hjärta (vers 4)
-att inte baktala sin nästa (vers 5)
 
Den är viktigt för en kristen att vara fylld av denna längtan efter att leva rätt och rent. Men det är också viktigt att inse sina tillkortakommanden och vara beroende av Guds nåd.
 
Nåd och rätt hör ihop. Jesus  kom med nåd och sanning (Joh 1:14).
 
Idag är det ofta som man bortser från begreppet "rätt". Många menar att det ena är lika rätt som det andra och något absolut rätt eller sant inte finns. Om det vore så skulle nåden vara meningslös. Vi behöver inte nåd om vi inte gjort något fel.
 
Samtidigt som vi är totalt beroende av Guds nåd får vi vara besjälade av en längtan efter att leva rent. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Beroende av din nåd vill jag leva ett rent liv.


VÄLSIGNELSE FÖR DE EFTERKOMMANDE - Psalm 102

Dagens bibelläsning: Psalm 102
 "Dina tjänares barn skall bo i trygghet och deras efterkommande bestå inför dig" (Ps 102:29 FB)
Psalm 102 uttrycker djupaste förtvivlan. Författaren känner sig som en en pelikan i öknen eller en uggla bland ruiner (vers7). Han ligger sömnlös på nätterna (vers 8).

Ändå finns det mitt i förtvivlan ett hopp att Herren kommer att höra de utblottades bön (ver 18).

Psalmen avslutas med löftet om välsignelse över barn och barnbarn för dem som tjänar Herren. Många föräldrar är måna om att spara för singa barn, så att barnen inte ska stå utan tillgångar under livet.


Men här framhålls det hur viktigt det är att lämna ett andligt arv till sina efterkommande. Ett liv i Kristi efterföljd kan föra med sig välsignelse över både barn och barnbarn. Även om vi inte tänker på det lämnar alla föräldrar ett icke-materiellt arv till sina barn.

Vi ser så ofta i vårt arbete hur t.ex. alkoholism och kvinnomisshandel kan gå i arv från generation till generation. Det är viktigt att vara klar över vilket arv jag lämnar efter mig till mina efterkommande.

Bibelordet säger att den som tjänar Herren lämnar efter sig ett bestående arv till sina barn och barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar