lördag

Ord för dagen den 18 juli - Galaterbrevet 2

FÖRKASTAR DU GUDS NÅD?

Bibelläsning Galaterbrevet 2"Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves." (Gal 2:21 FB)

Om jag litar mer på mina egna gärningar än på Guds verk, förkastar jag Guds nåd. Varje gång jag litar mer på min egen rättfärdighet än på Guds, deklarerar jag att Jesus dog förgäves.

Men Jesus dog inte förgäves, "ty genom laggärningar blir ingen människa rätfärdig" (Gal 2:16 FB).

Därför får jag frimodigt lämna självverksamhetens och självrättfärdighetens land och vila i den nåd Kristus så dyrt har köpt för mig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Det är av nåd!


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Mötet med de ansedda - Vers 1-10
Paulus skriver att han efter 14 års evangelisationsresor återvände till Jerusalem och informerade ledarna om det evangelim han predikat bland hdningarna (vers 2).
Resultatet av mötet var att Petrus hade fått uppdraget av Gud att vara en apostel bland de omskurna (judarna) och Paulus bland hedningarna (alla folk som inte var judar).
"Bara en sak ville de, att vi skulle tänka på de fattiga" (vers 10)
Till eftertanke:
Här ser vi igen hur det sociala engagemanget är en del av evangelisationen. Hur är det med oss idag?

Paulus klandrar Paulus - Vers 11-14
Paulus berättar om hur han offentligen gick tillrätta med Petrus under hans besök i Antiokia. Petrus brukade äta med hedningarna, men då några ledare kom från Jerusalem höll sig Petrus borta från hedningarna. Paulus ser det som hyckleri.
Till eftertanke:
Paulus skriver i andra sammanhang att han själv anpassar sig till dem han vittnar för för att vinna desto fler (1 Kor 9:19). För judrana blir han som en jude, för de som står under lagen blir han som en som står under lagen. För dem som är utan lag blir han som en som är utan lag. För de svaga blir han svag... (1 Kor 9:20-22).
Vad menar du? Håller du med om att Petrus hänger sig åt hyckleri, eller anpassar han sig på samma sätt som Paulus, för att inte vara till anstöt?

Rättfärdighet genom tro - Vers 15-21 
Här kommer Paulus till evangeliets kärna. Ingen blir rättfärdig genom laggärningar, utan vi blir rättfärdiga genom tro på Kristus (vers 16).
Paulus säger vidare att han är korsfäst med Kristus, så att det inte längre är han som lever, utan Kristus lever i honom (vers 19-20).
Till eftertanke:
I vers 21 talar Palus om att "förkasta Guds nåd". Vad menar han här att det betyder att förkasta Guds nåd? Finns det andra sätt att förkasta Guds nåd?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar