onsdag

Ord för dagen den 27 juni - Romarbrevet 11

VINNA GENOM AVUND

Bibelläsning: Romarbrevet 11
"... i hopp om att väcka mina landsmäns avund och frälsa några av dem." (Rom 11:14 FB)

En av Paulus evengelisationsstrategier var avundsjuka. Han räknade med att då människor såg vilket härligt liv han levde i Kristus, skulle de också vilja bli frälsta.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad åstadkommer min egen kristendomstolkning? Avundsjuka eller avsmak?


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Avund
Detta kapitlet talar om avund som en evangelisationsmetod. I kapitlet innan citeras det från Moseböckerna om hur Gud en gång ska vända Israels hjärta tillbaka till honom: "Jag skall väcka avund mot ett folk som inte är ett folk" (Romarbrevet 10:19).
I kapitel 11 fortsätter Paulus att tala om avund som evangelisationsmetod: "Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att detta skulle väcka deras avund" (vers 11). Lite senare i kapitlet talar Paulus om sin kallelse och evangelisationsplan: "...i hopp att väcka mina landsmäns avund och frälsa några av dem" (vers 14).

Antagligen tänker Paulus så här: "Då de ser vilket fantastiskt liv jag lever i Kristus kommer de att bli avundsjuka och vilja få del av samma liv".

Det flesta som är kristna har blivit det för att de träffat en kristen. De har sett något hos den kristne som väcker längtan och törst, och de förstår att det finns mer i detta livet än det de anat.

De flesta som väljer att inte bli kristna gör ofta det för att de träffat en kristen. De har sett ett liv som inte alls är attraktivt, ett liv som väcker mer avsmak än avund.

Till eftertanke:
Vilket slags kristen är jag? Den som väcker avund eller avsmak? Vad kan jag göra för att överflödslivet i Kristus ska bli mer synligt i mitt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar