tisdag

Ord för dagen den 26 juni - Romarbrevet 10

FRÄLST!

Bibelläsning: Romarbrevet 10
"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst."
(Rom 10:9 FB)

Det är egentligen bara en sak man måste tro för att bli frälst: Att Jesus lever idag. Att Han har upsstått från de döda.

Tron på en levande Jesus får konsekvenser inte bara för min frälsning, utan också för min dagliga vandring.

Han går bredvid mig. Han leder mig, förmanar mig och uppmuntrar mig!

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus lever idag - i mig! 


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Att försöka bli frälst på fel sätt
Paulus brinner för människors frälsning. Detta är hans hjärtas önskan och hans bön (vers 1). Problemet som han möter är att människor inte har den rätta insikten (vers 2). De försöker uppnå frälsning genom sina egna ansträngningar.
Till eftertanke:
Möter du människor med samma problem? De är vänliga, generösa och gästfria och inser inte sitt behov att kapitulera för Gud och be om förlåtelse och frälsning?

Hur man blir frälst?
I detta kapitlet finner vi den kanske enklaste instruktionen om vägen till frälsning. Det är egentligen bara en enda sak man behöver tro och en enda sak man måste göra (Rom 10:9-10).
- Man måste tro att Gud har uppväckt Jesus från de döda, det vill säga att Jesus lever idag
- Man måste bekänna Jesus som Herre
För att bli frälst behöver man inte tro på skapelseberättelsen eller jungfrufödseln. Man behöver bara tro att Jesus uppstått och lever idag. Sedan måste man bekänna Jesus som Herre i sitt liv.
   Då dessa två är uppfyllda - då är man frälst! Vi gör det ofta mycket mer komplicerat än vad det är. Det behövs två saker för att bli frälst. Inte fler.
   Sedan börjar livet efter pånyttfödelsen. Det är då vi måste leva ut det vi bekänner. Att Jesus är Herre innebär att det är han som bestämmer och inte jag. Jag har lagt mitt liv i Hans händer och det är det Han vill som gäller från och med den dagen.
   Det är inte svårt att bli frälst, men det får får enorma konsekvenser för mitt fortsatta liv. Innan frälsningen kunde jag göra vad jag ville, men att vara frälst innebär att jag lever mitt liv med en ständig fråga till Gud om vad jag ska göra och hur jag ska göra det.
Till eftertanke:
Hur medveten är du i ditt liv att du har gett Jesus makten i ditt liv, och att det är Han som bestämmer?

Tron kommer av Guds ord
Tron är inte något som flyger omkring i luften och som några får och andra inte. Tron kommer av Guds Ord. Om vi tar in Guds Ord genom att ta del av förkunnelsen eller genom egen bibelläsning så växer tron. Om vi inte gör det tar vi bort Guds Ords möjliget att ge oss tro.
- För hur ska någon kunna tro om han inte hört? (vers 14)
- Och hur kan någon höra om ingen predikar? (vers 14)
Till eftertanke:
Hur predikar jag genom mina ord och mitt liv? Kan det vara så att jag är Guds enda möjlighet att nå fram någon människa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar