måndag

Ord för dagen den 25 juni - Romarbrevet 9

EGENRÄTTFÄRDIGHET

Bibelläsning: Romarbrevet 9
"Vad skall vi då säga? Jo, att hedningarna, som inte strävade efter rättfärdighet, vann rättfärdigheten, den rättfärdighet som kommer av tro. Israel däremot, som strävade efter att uppfylla den lag som ger rättfärdighet, har inte nått fram till den lagen. Varför? Därför att de inte sökte rättfärdigheten av tro, utan tänkte sig kunna vinna rättfärdigheten genom gärningar. De har snubblat på stötestenen, så som det står skrivet: Se, jag lägger i Sion en stötesten och en klippa till fall. Men den som tror på honom skall inte stå där med skam" (Rom 9:30-33 FB)

Vi blir rättfärdiggjorda genom tron på vad Jesus gjorde för oss. Vi kan inte bygga våra liv på vår egen rättfärdighet. Jesus är vår rättfärdighet.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Men den som tror på Honom ska inte stå där med skam.



ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Det sanna Israel
Huvudtemat för detta kapitel är vem som är det sanna Israel:

- "Israel är inte är inte alla som kommer från Israel" (vers 6)
- Guds barn blir man inte genom naturlig härkomst. Löftets barn är hans efterkommande (vers 8)

- Han har kallat oss, inte bara judar utan också hednafolken (vers 24)
- "Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk" (vers 25)

- Hedningarna som inte strävade efterrättfärdighet, vann rättfärdigheten genom tro (vers 30)...
- ...men Israel som strävade efter att uppfylla lagen har inte nått fram (vers 31)

Varför? De nådde inte fram för de byggde inte på tro utan tänkte att de skulle vinna rättfärdigheten genom gärningar (vers 32). De snubblade på stötestenen (vers 32.
Jesus säger i Matteusevangeliet 21:42-44 att det är han som är stötestenen som människor inte vill ta emot.
Till eftertanke:
Möter vi samma problem idag? Försöker människor bli ´rättfärdiga´ genom att försöka leva rätt också i våra dagar? Upplever vi också idag att Jesus är stötestenen för den som menar att han lever ett rättfärdigt liv?


Paulus sorg
Paulus inleder kapitlet med att uttrycka sin stora sorg och ständiga vånda för att folket inte vill ta emot frälsningen av bara nåd.
Till eftertanke:
Upplever du samma nöd, sorg och vånda för människor som inte är frälsta, eller är du mer likgiltig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar