tisdag

Ord för dagen den 29 maj - Apostlagärningarna 18

"VAR INTE RÄDD, UTAN TALA OCH TIG INTE"

Bibelläsning: Apostlagärningarna 18

"En natt sade Herren i en syn till Paulus: ´Var inte rädd, utan tala och tig inte´!" (Apg 18:9 FB)
I Apg 18 är Paulus fullt upptagen med att predika: "...var Paulus helt upptagen med att predika ordet och vittna för judarna att Jesus är Messias." (Apg 18:5 FB).

Paulus förkunnelse möts som vanligt av motstånd. Då möter Herren Paulus med orden "Var inte rädd, utan tala och tig inte" (Apg 18:9 FB)

Det är ord som vi också kan få ta emot för dagen i dag.

==>Mannakorn att tugga på under dagen: Var inte rädd, utan tala!




ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Fortsatt förföljelse
Paulus förkunnelse utlöser förföljelser på den ena platsen efter den andra.
- "Men de gick emot honom och hånade honom" (vers 6).
- "...gick judarna till gemensamt angrepp mot Paulus" (vers12)
Det var förmodligen inte någon överraskning för Paulus. Då Ananias kallades att gå och be för Paulus var det med orden: "Gå! Han är ett redskap som jag utvalt för att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och inför Israels barn.  Och jag skall själv visa honom, hur mycket han måste lida för mitt namns skull."  (Apg 9:15-16).
Jesus hade sagt: " Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er. Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag sagt: tjänaren är inte större än sin herre. Har de förföljt mig, ska de också förfölja er" (Joh 15:18-20)
Till eftertanke:
Jämför med situationen i våra dagar då det gäller världens hat och förföljelser. Vad kan vara orsaken om vi inte upplever förföljelse?

Vad gör Paulus mitt under alla förföljelser?
Det verkar som om Paulus bara har en enda tanke i huvudet, vad som än möter honom: "Paulus var helt upptagen med att predika ordet" (Vers 5)
Till eftertanke:
Vad tror du det var som drev Paulus, oavsett hur mycket förföljelser han utsattes för?

Nya människor kommer i funktion
I detta kapitel får vi också möta Akvila och Priskilla samt Apollos.
Till eftertanke:
Ta reda på mer om dessa personer. Vem var de? Vad gjorde de? Det står en hel del om Apollos i Nya Testamentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar