onsdag

Ord för dagen den 23 maj - Apostlagärningarna 14

TECKEN OCH UNDER

Bibelläsning: Apostlagärningarna 14
"...Herren, som bekräftade sitt nåderika ord genom att låta dem göra tecken och under" (Apg 14:3)

Två saker går hand i hand genom hela Apostlagärningarna. Evangeliet förkunnas både med ord och med tecken och under. Detta mönster ser vi även i Apg 14.

Evangeliet proklameras med ord:-"de...predikade där på ett sådant sätt att en stor mängd judar och greker kom till tro" (Apg 14:1)
-"Här förkunnade de evangeliet och gjorde många till lärjungar" (Apg 14:21)

Evangeliet demonstreras med tecken och under:
-"...Herren som bekräftade sitt nåderika ord genom att låta dem göra tecken och under." (Apg 14:3)
-Då de mötte en man som varit lam sedan födseln sa Paulus "med hög röst: ´Res dig upp och stå på benen!´ Då sprang mannen upp och började gå." (Apg 14:10)

I dag blir det ofta mycket ord och väldigt lite av Guds kraft.
Vi borde kanske fråga den fråga som Gideon ställde: "Men om Herren är med oss...var är då alla de under som våra fäder talade om...?" (Dom 6:13). Då Gideon ställde denna fråga till Gud, svarade Gud med att sända Gideon till folket med väckelse och befrielse.

Kanske är det på samma sätt i dag. Gud sänder och använder de människor som frågar efter Hans kraft.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gud varför ser jag så lite av din kraft i mitt liv.


ÖVERKSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

"I Ikonum hände samma sak" - Vers 1
Vad var det för ´samma sak´ som hände i Ikonum. Det syftar tillbaka till kapitlet innan där de blev förföljda och bortjagade (13:50)
- I Ikonum förkunnade apostlarna frimodigt med åtföljande tecken och under (vers 3). Då planerade judarna att misshandla dem och stena dem och apostlarna fick fly ut ur staden (vers 5-6).
- I nästa stad fortsatte de att "predika evangeliet" (vers 7), och bota sjuka (vers 9). Där stenade man Paulus och "släpade honom ur staden i tron att han var död" (vers 19)
- Nästa dag i nästa stad predikade de evangeliet och "vann många lärjungar" (vers 21)
Det verkar vara omöjligt att stoppa dessa lärjungar. Stenad och halvdöd reser sig Paulus och fortsätter att predika.
Till eftertanke:
Jämför situationen att vara lärjunge där och då, med hur det är för dig här och nu. Tänk efter om det finns likheter och skillnader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar