lördag

Ord för dagen den 17 februari - Mark 6

AVSIDES

Bibelläsning: Markusevangeliet 6
"Kom med mig till en öde plats där vi kan vara ensamma, och vila er lite." (Mark 6:30 FB)

Jesus vill ta dig avsides för att vara tillsammans med dig. Han vill att du ska ta ett steg tillbaka och inte bara vara aktivitets- och resultatorineterad, utan också vara relationsorineterad. Det handlar om din relation med Honom. Han kallade oss inte bara för att sända ut oss, han kallade oss för att vara tillsammans med honom (Mark 3:14)

Avsides, det är där han vill lyssna på dig: "När du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig." (Matt 6:6)

Där, avsides, vill Han låta dig uppleva ljuvligheten i Hans närhet. Han vill tala till dig, röra vid dig och försäkra dig om din identitet i Honom.
--> Mannakorn att tugga på under dagen: Avsides  med Jesus

************************
Översikt/kommentar

Vers 1-6 "Och han kunde inte..."
Jesus undervisar i sin hemstad och kunde inte göra någon kraftgärning där. Orsaken var människornas otro. Är Gud verkligen begränsad av vår tro?
Ja, Gud har valt att begränsa sig under den nuvarande tidsåldern. Det kommer en tid då Jesus inte begränsas av något. Då ska han komma tillbaka till jorden, döma människorna och skapa en ny himmel och en ny jord. 
Men fram till dess har han låtit sig begränsas av att verka i sin ny kropp på jorden, Kristi kropp församlingen.
Gud gör inget på jorden utom genom sina älskade barn, eller som svar på sina älskade barns böner. Vår tro kan vara med att frigöra det som finns hos Gud. Våra böner kan vara med att frigöra det som finns hos Gud. Våra handlingar kan vara med att frigöra det som finns hos Gud.
Till eftertanke:
På vilket sätt kan jag begränsa att Guds vilja får ske på jorden?
På vilket sätt kan jag vara med att frigöra Guds vilja på jorden?

Vers 6-13 Jesus sänder ut de tolv
I kapitel 3 kunde vi läsa varför Jesus utvalde apostlar: för att vara tillsammans med dem och för att sända dem ut (Mark 3:14).
Här i kapitel 6 sänder han ut dem och ger dem makt över de orena andarna (vers 7). De gick ut och förkunnade, "drev ut många onda andar och smorde många sjuka med olja och botade dem" (vers 12-13).

Vers 14-29 Johannes Döparens död
Berättelsen om hur Herodes låter halshugga Johannes Döparen fast han egentligen inte ville göra det.

Vers 30-44 Tolv korgar fulla
Det börjar med att Jesus tar med sig lärjungarna till en öde plats för att vara ensamma och vila lite (vers 31).
Vilan blev kortvarig eftersom folket snart fick reda på var de var. Jesus förbarmade sig över folket och undervisade dem grundligt (vers 34)
Till eftertanke:
- Det där låter spännande. Jag skulle gärna velat ha varit med och lyssna då Jesus undervisade dem grundligt. Vad tror du Jesus talade om? Vad tänker du är det viktigaste budskapet i Jesu undervisning?
- Efter en stund blev lärjungarna hungriga och ber Jesus sända iväg folket så att de kunde köpa sig lite mat. Men Jesus svarade lärjungarna att det var de som skulle ge folket mat (vers 37). Lärjungarna hade bara fem bröd och två fiskar. Jesus sa till dem att ge dem till honom och sedan bad Jesu bordsbönen och gav tillbaka till lärjungarna (det var fortfarande två fiskar och fem bröd).
Så börjar undren i lärjungarnas händer. Maten tar aldrig slut, och då alla femtusen var mätta stod det tolv korgar med mat kvar som ingen orkade äta.
Till eftertanke:
Då vi tycker att vi inte har något att komma med kanske vi också kan höra Jesus säga: "Ge det till mig". Kan du tänka på några situationer då vi får överlämna oss själva och våra bristande resurser i Guds händer för att det överhuvudtaget ska bli något?
Undret sker i lärjungarnas händer då de handlar i lydnad för Gud. Kan du tänka på liknande situationer där vi kan uppleva samma sak?

Vers 45-52 Jesus går på vattnet
På väg hem från den stora matfesten hamnar lärjungarna i en storm. Jesus kommer gående på vattnet och stillar stormen, och säger till dem "Var lugna. Det är jag. Var ine rädda" (vers 50).
Till eftertanke:
Kan du tänka på situationer där Jesus kommer till oss och säger samma sak till oss?

Vers 53-56 "Alla som rörde vid honom blev friska"
Då de kom fram till andra sidan sjön samlades det snart folk från trakten och alla sjuka som rörde vid honom blev friska (vers 56)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar